loading...

فرزندان برتر

مهدكودك و موسسه استعداديابي و خلاقيت

بازدید : 200
11 زمان : 1399:2

در مقالات قبلي ما بصورت مفصل به موضوع اختلالات گفتاري و گفتار درماني در كودكان، تكنيك ها و بازي هاي مناسب گفتار درماني پرداختيم.

اما در اين مقاله مي خواهيم به موضوع سن مناسب براي گفتار درماني كودكان بپردازيم، به همين دليل شما مي توانيد از جدول زير براي انتخاب حيطه مورد علاقه خود استفاده كنيد.

شما با مطالعه اين مقاله مي توانيد در انتهاي آن سوالات مرتبط با اين مبحث را پرسيده و پاسخ هاي مناسب را از مربيان و درمانگران موسسه فرزندان برتر دريافت كنيد.

سن مناسب كودكان براي گفتار درماني

شروع صحبت در بين كودكان يك ساله به صورت تك كلمه اي اتفاق مي افتد. با افزايش سن كودك به 18 ماهگي، از تعداد كلمات بيشتري مي‌تواند استفاده كند. كودكان دو ساله قادرند جمله هاي دو كلمه اي بسازند. با افزايش سن كودك، مي تواند تعداد كلمات و جملات بيشتري را در گفتار خود استفاده كند. رشد زباني مانند ساير توانايي هاي كودك با بزرگتر شدن و افزايش سن بهتر مي شود، در اين مطلب به بررسي سن مناسب كودكان براي گفتار درماني اشاره مي كنيم.

چه كودكاني بايد به خدمات گفتار درماني نيازمند هستند؟

در هر سن نشانه هايي از رشد زباني كودكان ديده مي شود، والدين بايد به اين نشانه ها توجه ويژه داشته باشند تا متوجه شوند كودك با تاخير در گفتار مواجه شده است و يا خير. به طور مثال، زماني بايد يك كودك دو ساله را به نزد يك درمانگر برد كه هنوز توانايي بيان تك كلمه را ندارد.

سن شروع صحبت كردن

يك سالگي زماني است كه كودك شروع به استفاده از واژگان براي انتقال بيان مي كند. در مواردي نيز ديده شده كه كودك زودتر حرف زدن را آغاز مي كند. متخصصان توصيه مي كنند در صورتي كه كودك به سن يك سال و نيم رسيد و نتوانست حتي يك كلمه بيان كند، نياز نيست نگران شويد، در بيشتر موارد ديده شده كه خود به خود اين مشكل حل مي گردد. درك صحبت ديگران توسط كودك قبل از يك سالگي اتفاق مي‌افتد. در صورتي كه والدين با تاخير در حرف زدن كودك مواجه شدند، مي توانند با مراجعه به يك درمانگر از ميزان استرس خود كم كنند. كودكان در ۱۸ ماهگي، از جمله بندي در ارتباط خود با ديگران استفاده مي‌ كنند و تا ۴ سالگي اين توانايي آنها بهبود مي ‌يابد.

مهارت هاي گفتاري كودك زير يك سال

كودك يك ساله توانايي درك اسم خود را دارد و مي ‌تواند به شناسايي صداي افراد آشنا بپردازد. جملات ساده همچون برو، بده، بشين را نيز متوجه مي ‌شوند. در ادامه چند مثال از توانايي هاي كودكان را بيان مي كنيم.

مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از زمان تولد تا سن سه ماهگي
  • مي تواند با شنيدن صدا، در واكنش به آن از جاي خود تكان بخورد.
  • در زمان حرف زدن بقيه مي‌تواند بخندد و يا ساكت شود.
  • توانايي تشخيص صداي والدين را دارد و به آن عكس العمل نشان مي ‌دهد.
  • در زمان شير خوردن به صداهاي اطراف واكنش مي دهد.
مهارت هاي كودك در زمينه در زمينه سخن گفتن، از زمان تولد تا سن سه ماهگي
  • صداهاي خاصي همچون (كوكو، كوگو) توليد مي كند.
  • با تغيير صداي گريه، درخواست‌ هاي متفاوت مي‌ كند.
  • مي تواند با ديدن افراد آشنا لبخند بزند.
مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از سن ۴ تا ۶ ماهگي كودك
  • با تغيير صدا اطرافيان واكنش نشان مي دهد.
  • توجه زيادي به وسايل بازي كه صدا دارند، مي كند.
  • به موسيقي واكنش نشان مي دهد.
مهارت هاي كودك در زمينه در زمينه سخن گفتن، از سن ۴ تا ۶ ماهگي كودك
  • كودك توانايي خنده و لبخند دارد.
  • در زمان ناراحتي و هيجان به صدا سازي خاص مي پردازد.
  • در زمان بازي و يا تنهايي شروع به در آوردن صدا مي كند.
مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از سن 7 تا ۱۲ ماهگي
  • به بازي هايي همچون ، دالي موشه ،علاقه زيادي نشان مي‌ دهد.
  • به جستجوي صداهاي اطراف مي پردازد.
  • رفته رفته توانايي پاسخگويي به حركات ديگران را به دست مي‌آورد.
مهارت هاي كودك در زمينه سخن گفتن ، از سن 7 تا ۱۲ ماهگي
  • در اين سن مي ‌تواند از حركات بدني براي ارتباط گيري با ديگران استفاده كند.
  • به تحليل صداهاي اطراف مي ‌پردازد .
  • با نزديك شدن به سن يك سالگي كلماتي همچون بابا ، ماما و ... را مي گويد.

چه مهارت هايي بايد در كودك يك تا دوساله ديده شود؟

كودكي كه در سن دو سالگي است بايد حداقل ۳۰۰ كلمه در بيان خود استفاده كند. چنانچه كودك با اشكالات تلفظي مواجه باشد، اصلا اشكالي نداشته و كم كم اين كودك از جملات و عبارت هايي استفاده مي كند كه داراي دو يا سه كلمه است. زماني بايد نگران شد و به درمانگر مراجعه كرد كه كودك در گفتار خود هيچ واژه بياني استفاده نمي كند. در صورت مواجه شدن با اين مشكل بايد سريع به نزد مشاور و يا متخصص درمانگر رفته و از ادامه اين روند جلوگيري كرد.

مهارت در شنيدن و درك كردن كودك يك تا دو سال
  • در اين سن كودك بايد بتواند در برابر سوال ديگر مانند، دستت كجاست؟ واكنش نشان دهد.
  • توانايي فهم سوالات ساده را پيدا مي‌ كند.
  • علاقه به گوش كردن شعر و داستان نشان مي‌ دهد.
مهارت هاي سخن گفتن كودك يك تا دو سال
  • با افزايش سن از كلمات بيشتري استفاده مي كند.
  • از عبارت ‌هاي پرسشي همچون، اين چيه استفاده مي كند .
  • تلفظ كلمات ابتدايي را بهتر و درست تر ادا مي كند.
مهارت هاي گفتاري ( شنيدن و درك كردن ) كودك دو تا سه ساله
  • توانايي فهميدن دستورات دو بخشي را به دست مي آورد.
  • به قصه هاي طولاني تر علاقه نشان مي دهد.
مهارت هاي سخن گفتن كودك دو تا سه ساله
  • در گفتار خود از جملات دو يا سه كلمه اي بيشتر استفاده مي كند.
  • با شنيدن نام يك شي خاص به جستجوي آن مي پردازد.
با توجه به اين مطلب كه گفته شد، كودك با افزايش سن، كم كم واژگان بياني بيشتري پيدا مي كند و مي تواند كلمات را تركيب نمايد و جمله بسازد.

اين مهارت هايي كه ذكر شد، با افزايش سن كودك در او ديده خواهد شد ولي براي همه صادق نيست. در بعضي خانواده ها تاخير در حرف زدن كودك امري طبيعي محسوب مي‌ شود و بين فرزندان سابقه دارد.

طبق آمار و بررسي‌ هاي صورت گرفته ،كودك در خانواده هاي پرجمعيت تر سريع تر شروع به صحبت مي كند ولي تاخير در حرف زدن كودكان تك فرزند، امري نسبتا شايع است.

اگر كودك با تاخير درحرف زدن مواجه شد ، نياز است به درمانگر مراجعه كرد؟

در زمان مشاهده تاخير در حرف زدن مراجعه به درمانگر امري ضروري است درمانگر و گفتار درمان اختلالات گفتار و زبان را بررسي مي كنند.

در خدمات گفتار درماني با استفاده از روش‌ هاي علمي، اختلالات سيستم گفتار و تكلم فرد اصلاح مي‌ شود و نبايد اين خدمات را با مشاوره و حرف زدن اشتباه گرفت. از جمله موضوعات مرتبط با گفتار درماني مي توان نقص در تلفظ كلمات، لكنت زبان، تاخير در گفتار زبان را نام برد .

سن مراجعه به گفتار درماني

از كودك دو ساله تا فرد مسن ممكن است نياز پيدا كنند كه به درمانگر مراجعه كنند. در گفتار درماني به بررسي، تشخيص و درمان اختلالات گفتار و زبان پرداخته مي‌ شود. افراد مسني كه دچار سكته مغزي مي‌ شوند، نياز مبرمي به خدمات گفتار درماني دارند.

خدمات گفتار درماني در سن پايين

در صورتي كه كه كودك در سن كم به گفتار درمان مراجعه كند، تاثير بيشتري در بهبود روند درماني او دارد. گاهي والدين با ديدن اختلالات گفتاري كودك توجه چنداني نداشته و ترجيح مي دهند، صبركنند تا خود به خود با گذشت زمان حل گردد. در حالي كه براي مشاوره حتماً بايد به درمانگر و متخصص گفتار درماني رجوع كرد و تشخيص او را شنيد.

مراجعه در سنين مناسب و پايين سبب مي ‌شود كه اختلالات گفتاري كودك سريع تر درمان شده و بسياري از مشكلات به وجود نيايند. كودك در صورت درمان نشدن اين اختلالات، دچار كمبود اعتماد به نفس خواهد داشت كه مشكلات فراواني براي او در آينده به وجود مي آورد.

لكنت زبان در كودكان

زماني كه كودك قبل از 7 سال سن دارد، بهترين زمان براي درمان اختلال لكنت زبان است. هر نوع تكرار و گير كردن روي كلمات را لكنت مي‌گويند. ترس‌ هاي كه منجر به شوك مي‌ شوند، عوامل ژنتيكي و دو زبانه بودن محل زندگي كودك، از جمله عوامل به وجود آورنده لكنت به شمار مي ‌روند.

در مواردي نيز ديده شده، كودك در محيط‌ هاي مانند مهد كودك قرار گرفته و با كودكي كه دچار لكنت است، دوست و هم بازي شده و به مرور او نيز دچار اين اختلال شده است.

لكنت زبان در افراد بزرگسال، ناشي از تصادف و يا ناراحتي ‌هاي روحي و رواني است. اين بيماري در بين پسران مبتلايان بيشتري نسبت به دختران دارد. خدمات رفتار درماني و گفتار درماني به كمك درمان اين عارضه مي‌آيند.

گاه ديده شده كه كودكي كه به لكنت زيان دچار است، به مشكلاتي همچون كاهش اعتماد به نفس، عصبانيت و پرخاش و حتي منزوي شدن دچار مي ‌شود. بايد در روند درماني حتما به رفع اين مشكلات روحي پرداخته شود سپس تمارين و فعاليت ‌هاي براي رفع لكنت انجام گيرد. توصيه مي ‌شود حتما بحث درمان جدي گرفته شود تا اين مشكلات روحي و جسمي در آينده كودك اثر نگذارند.

راه‌هاي حرف زدن براي كودك دو ساله و سه ساله

زماني كه كودك با با تاخير در حرف زدن مواجه است و اختلال خاصي ندارد، توصيه مي‌ شود والدين به او الگوي رفتاري درست بدهند. حرف زدن ساده و واضح والدين يكي از راه‌ هايي است كه به حرف زدن كودك دو ساله كمك فراواني مي كند.

در صورتي كه والدين در هنگام حرف زدن از كلمات و جملات واضح و ساده استفاده كنند، كودك اشتياق بيشتري براي استفاده از اين كلمات و تكرار آن‌ ها پيدا مي‌ كند.

استفاده از بيان كودكانه راه ديگري است كه با آن والدين مي‌ توانند پيام خود را به كودك به درستي منتقل كنند. در هنگام حرف زدن بايد از كودك خواسته شود تا جملات را كامل بيان كند.

انتخاب مركز گفتار درماني مناسب كودك

خدمات گفتار درماني براي درمان اختلالات كلامي و زباني كودكان نيازمند حوصله فراوان است. از جمله مواردي كه باعث بهبود روند درماني كودك مي‌شود مي ‌توان خوشرويي و شوخ طبعي درمانگر را نام برد. همچنين حل اختلالات رفتاري كودك در حين انجام بازي، باعث افزايش سرعت روند درماني مي‌ شود. بنابراين براي درمان كودك بايد يك مركز گفتار درماني انتخاب شود تا با داشتن اين ويژگي ها، باعث شوند كه كودك سريع تر درمان گردد.

سوالات مرتبط با گفتار درماني

سوال اول: ليندا كاووسي: من دخترم ۳ سالشه بسيار بازي گوش كم تمركز هست و تابحال زبان باز نكرده. كلماتي ميگه كه اصلا معناي مشخصي نداره براي خودش اصلا يه زبان ديگري درست كرده و جدي جدي با اطرافيان صحبت ميكنه. آيا اين رفتار عادي هست يا نياز به مراجعه به دكتر دارد؟

پاسخ سوال: اختراع زبان جديد نبايد از طرف شما و خانواده ها مورد تشويق قرار بگيرد. شما بايد به او بگوئيد كه نمي فهميد او چه مي گويد و از او بخواهيد درست كلمات را تلفظ كند. براي دريافت پاسخ كامل تر به پادكست زير گوش دهيد.

سن مناسب براي گفتار درماني كودكان

در مقالات قبلي ما بصورت مفصل به موضوع اختلالات گفتاري و گفتار درماني در كودكان، تكنيك ها و بازي هاي مناسب گفتار درماني پرداختيم.

اما در اين مقاله مي خواهيم به موضوع سن مناسب براي گفتار درماني كودكان بپردازيم، به همين دليل شما مي توانيد از جدول زير براي انتخاب حيطه مورد علاقه خود استفاده كنيد.

شما با مطالعه اين مقاله مي توانيد در انتهاي آن سوالات مرتبط با اين مبحث را پرسيده و پاسخ هاي مناسب را از مربيان و درمانگران موسسه فرزندان برتر دريافت كنيد.

سن مناسب كودكان براي گفتار درماني

شروع صحبت در بين كودكان يك ساله به صورت تك كلمه اي اتفاق مي افتد. با افزايش سن كودك به 18 ماهگي، از تعداد كلمات بيشتري مي‌تواند استفاده كند. كودكان دو ساله قادرند جمله هاي دو كلمه اي بسازند. با افزايش سن كودك، مي تواند تعداد كلمات و جملات بيشتري را در گفتار خود استفاده كند. رشد زباني مانند ساير توانايي هاي كودك با بزرگتر شدن و افزايش سن بهتر مي شود، در اين مطلب به بررسي سن مناسب كودكان براي گفتار درماني اشاره مي كنيم.

چه كودكاني بايد به خدمات گفتار درماني نيازمند هستند؟

در هر سن نشانه هايي از رشد زباني كودكان ديده مي شود، والدين بايد به اين نشانه ها توجه ويژه داشته باشند تا متوجه شوند كودك با تاخير در گفتار مواجه شده است و يا خير. به طور مثال، زماني بايد يك كودك دو ساله را به نزد يك درمانگر برد كه هنوز توانايي بيان تك كلمه را ندارد.

سن شروع صحبت كردن

يك سالگي زماني است كه كودك شروع به استفاده از واژگان براي انتقال بيان مي كند. در مواردي نيز ديده شده كه كودك زودتر حرف زدن را آغاز مي كند. متخصصان توصيه مي كنند در صورتي كه كودك به سن يك سال و نيم رسيد و نتوانست حتي يك كلمه بيان كند، نياز نيست نگران شويد، در بيشتر موارد ديده شده كه خود به خود اين مشكل حل مي گردد. درك صحبت ديگران توسط كودك قبل از يك سالگي اتفاق مي‌افتد. در صورتي كه والدين با تاخير در حرف زدن كودك مواجه شدند، مي توانند با مراجعه به يك درمانگر از ميزان استرس خود كم كنند. كودكان در ۱۸ ماهگي، از جمله بندي در ارتباط خود با ديگران استفاده مي‌ كنند و تا ۴ سالگي اين توانايي آنها بهبود مي ‌يابد.

مهارت هاي گفتاري كودك زير يك سال

كودك يك ساله توانايي درك اسم خود را دارد و مي ‌تواند به شناسايي صداي افراد آشنا بپردازد. جملات ساده همچون برو، بده، بشين را نيز متوجه مي ‌شوند. در ادامه چند مثال از توانايي هاي كودكان را بيان مي كنيم.

مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از زمان تولد تا سن سه ماهگي
  • مي تواند با شنيدن صدا، در واكنش به آن از جاي خود تكان بخورد.
  • در زمان حرف زدن بقيه مي‌تواند بخندد و يا ساكت شود.
  • توانايي تشخيص صداي والدين را دارد و به آن عكس العمل نشان مي ‌دهد.
  • در زمان شير خوردن به صداهاي اطراف واكنش مي دهد.
مهارت هاي كودك در زمينه در زمينه سخن گفتن، از زمان تولد تا سن سه ماهگي
  • صداهاي خاصي همچون (كوكو، كوگو) توليد مي كند.
  • با تغيير صداي گريه، درخواست‌ هاي متفاوت مي‌ كند.
  • مي تواند با ديدن افراد آشنا لبخند بزند.
مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از سن ۴ تا ۶ ماهگي كودك
  • با تغيير صدا اطرافيان واكنش نشان مي دهد.
  • توجه زيادي به وسايل بازي كه صدا دارند، مي كند.
  • به موسيقي واكنش نشان مي دهد.
مهارت هاي كودك در زمينه در زمينه سخن گفتن، از سن ۴ تا ۶ ماهگي كودك
  • كودك توانايي خنده و لبخند دارد.
  • در زمان ناراحتي و هيجان به صدا سازي خاص مي پردازد.
  • در زمان بازي و يا تنهايي شروع به در آوردن صدا مي كند.
مهارت هاي كودك در زمينه شنيدن و درك كردن، از سن 7 تا ۱۲ ماهگي
  • به بازي هايي همچون ، دالي موشه ،علاقه زيادي نشان مي‌ دهد.
  • به جستجوي صداهاي اطراف مي پردازد.
  • رفته رفته توانايي پاسخگويي به حركات ديگران را به دست مي‌آورد.
مهارت هاي كودك در زمينه سخن گفتن ، از سن 7 تا ۱۲ ماهگي
  • در اين سن مي ‌تواند از حركات بدني براي ارتباط گيري با ديگران استفاده كند.
  • به تحليل صداهاي اطراف مي ‌پردازد .
  • با نزديك شدن به سن يك سالگي كلماتي همچون بابا ، ماما و ... را مي گويد.

چه مهارت هايي بايد در كودك يك تا دوساله ديده شود؟

كودكي كه در سن دو سالگي است بايد حداقل ۳۰۰ كلمه در بيان خود استفاده كند. چنانچه كودك با اشكالات تلفظي مواجه باشد، اصلا اشكالي نداشته و كم كم اين كودك از جملات و عبارت هايي استفاده مي كند كه داراي دو يا سه كلمه است. زماني بايد نگران شد و به درمانگر مراجعه كرد كه كودك در گفتار خود هيچ واژه بياني استفاده نمي كند. در صورت مواجه شدن با اين مشكل بايد سريع به نزد مشاور و يا متخصص درمانگر رفته و از ادامه اين روند جلوگيري كرد.

مهارت در شنيدن و درك كردن كودك يك تا دو سال
  • در اين سن كودك بايد بتواند در برابر سوال ديگر مانند، دستت كجاست؟ واكنش نشان دهد.
  • توانايي فهم سوالات ساده را پيدا مي‌ كند.
  • علاقه به گوش كردن شعر و داستان نشان مي‌ دهد.
مهارت هاي سخن گفتن كودك يك تا دو سال
  • با افزايش سن از كلمات بيشتري استفاده مي كند.
  • از عبارت ‌هاي پرسشي همچون، اين چيه استفاده مي كند .
  • تلفظ كلمات ابتدايي را بهتر و درست تر ادا مي كند.
مهارت هاي گفتاري ( شنيدن و درك كردن ) كودك دو تا سه ساله
  • توانايي فهميدن دستورات دو بخشي را به دست مي آورد.
  • به قصه هاي طولاني تر علاقه نشان مي دهد.
مهارت هاي سخن گفتن كودك دو تا سه ساله
  • در گفتار خود از جملات دو يا سه كلمه اي بيشتر استفاده مي كند.
  • با شنيدن نام يك شي خاص به جستجوي آن مي پردازد.
با توجه به اين مطلب كه گفته شد، كودك با افزايش سن، كم كم واژگان بياني بيشتري پيدا مي كند و مي تواند كلمات را تركيب نمايد و جمله بسازد.

اين مهارت هايي كه ذكر شد، با افزايش سن كودك در او ديده خواهد شد ولي براي همه صادق نيست. در بعضي خانواده ها تاخير در حرف زدن كودك امري طبيعي محسوب مي‌ شود و بين فرزندان سابقه دارد.

طبق آمار و بررسي‌ هاي صورت گرفته ،كودك در خانواده هاي پرجمعيت تر سريع تر شروع به صحبت مي كند ولي تاخير در حرف زدن كودكان تك فرزند، امري نسبتا شايع است.

اگر كودك با تاخير درحرف زدن مواجه شد ، نياز است به درمانگر مراجعه كرد؟

در زمان مشاهده تاخير در حرف زدن مراجعه به درمانگر امري ضروري است درمانگر و گفتار درمان اختلالات گفتار و زبان را بررسي مي كنند.

در خدمات گفتار درماني با استفاده از روش‌ هاي علمي، اختلالات سيستم گفتار و تكلم فرد اصلاح مي‌ شود و نبايد اين خدمات را با مشاوره و حرف زدن اشتباه گرفت. از جمله موضوعات مرتبط با گفتار درماني مي توان نقص در تلفظ كلمات، لكنت زبان، تاخير در گفتار زبان را نام برد .

سن مراجعه به گفتار درماني

از كودك دو ساله تا فرد مسن ممكن است نياز پيدا كنند كه به درمانگر مراجعه كنند. در گفتار درماني به بررسي، تشخيص و درمان اختلالات گفتار و زبان پرداخته مي‌ شود. افراد مسني كه دچار سكته مغزي مي‌ شوند، نياز مبرمي به خدمات گفتار درماني دارند.

خدمات گفتار درماني در سن پايين

در صورتي كه كه كودك در سن كم به گفتار درمان مراجعه كند، تاثير بيشتري در بهبود روند درماني او دارد. گاهي والدين با ديدن اختلالات گفتاري كودك توجه چنداني نداشته و ترجيح مي دهند، صبركنند تا خود به خود با گذشت زمان حل گردد. در حالي كه براي مشاوره حتماً بايد به درمانگر و متخصص گفتار درماني رجوع كرد و تشخيص او را شنيد.

مراجعه در سنين مناسب و پايين سبب مي ‌شود كه اختلالات گفتاري كودك سريع تر درمان شده و بسياري از مشكلات به وجود نيايند. كودك در صورت درمان نشدن اين اختلالات، دچار كمبود اعتماد به نفس خواهد داشت كه مشكلات فراواني براي او در آينده به وجود مي آورد.

لكنت زبان در كودكان

زماني كه كودك قبل از 7 سال سن دارد، بهترين زمان براي درمان اختلال لكنت زبان است. هر نوع تكرار و گير كردن روي كلمات را لكنت مي‌گويند. ترس‌ هاي كه منجر به شوك مي‌ شوند، عوامل ژنتيكي و دو زبانه بودن محل زندگي كودك، از جمله عوامل به وجود آورنده لكنت به شمار مي ‌روند.

در مواردي نيز ديده شده، كودك در محيط‌ هاي مانند مهد كودك قرار گرفته و با كودكي كه دچار لكنت است، دوست و هم بازي شده و به مرور او نيز دچار اين اختلال شده است.

لكنت زبان در افراد بزرگسال، ناشي از تصادف و يا ناراحتي ‌هاي روحي و رواني است. اين بيماري در بين پسران مبتلايان بيشتري نسبت به دختران دارد. خدمات رفتار درماني و گفتار درماني به كمك درمان اين عارضه مي‌آيند.

گاه ديده شده كه كودكي كه به لكنت زيان دچار است، به مشكلاتي همچون كاهش اعتماد به نفس، عصبانيت و پرخاش و حتي منزوي شدن دچار مي ‌شود. بايد در روند درماني حتما به رفع اين مشكلات روحي پرداخته شود سپس تمارين و فعاليت ‌هاي براي رفع لكنت انجام گيرد. توصيه مي ‌شود حتما بحث درمان جدي گرفته شود تا اين مشكلات روحي و جسمي در آينده كودك اثر نگذارند.

راه‌هاي حرف زدن براي كودك دو ساله و سه ساله

زماني كه كودك با با تاخير در حرف زدن مواجه است و اختلال خاصي ندارد، توصيه مي‌ شود والدين به او الگوي رفتاري درست بدهند. حرف زدن ساده و واضح والدين يكي از راه‌ هايي است كه به حرف زدن كودك دو ساله كمك فراواني مي كند.

در صورتي كه والدين در هنگام حرف زدن از كلمات و جملات واضح و ساده استفاده كنند، كودك اشتياق بيشتري براي استفاده از اين كلمات و تكرار آن‌ ها پيدا مي‌ كند.

استفاده از بيان كودكانه راه ديگري است كه با آن والدين مي‌ توانند پيام خود را به كودك به درستي منتقل كنند. در هنگام حرف زدن بايد از كودك خواسته شود تا جملات را كامل بيان كند.

انتخاب مركز گفتار درماني مناسب كودك

خدمات گفتار درماني براي درمان اختلالات كلامي و زباني كودكان نيازمند حوصله فراوان است. از جمله مواردي كه باعث بهبود روند درماني كودك مي‌شود مي ‌توان خوشرويي و شوخ طبعي درمانگر را نام برد. همچنين حل اختلالات رفتاري كودك در حين انجام بازي، باعث افزايش سرعت روند درماني مي‌ شود. بنابراين براي درمان كودك بايد يك مركز گفتار درماني انتخاب شود تا با داشتن اين ويژگي ها، باعث شوند كه كودك سريع تر درمان گردد.

سوالات مرتبط با گفتار درماني

سوال اول: ليندا كاووسي: من دخترم ۳ سالشه بسيار بازي گوش كم تمركز هست و تابحال زبان باز نكرده. كلماتي ميگه كه اصلا معناي مشخصي نداره براي خودش اصلا يه زبان ديگري درست كرده و جدي جدي با اطرافيان صحبت ميكنه. آيا اين رفتار عادي هست يا نياز به مراجعه به دكتر دارد؟

پاسخ سوال: اختراع زبان جديد نبايد از طرف شما و خانواده ها مورد تشويق قرار بگيرد. شما بايد به او بگوئيد كه نمي فهميد او چه مي گويد و از او بخواهيد درست كلمات را تلفظ كند. براي دريافت پاسخ كامل تر به پادكست زير گوش دهيد.

سن مناسب براي گفتار درماني كودكان

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 128
  • بازدید سال : 332
  • بازدید کلی : 22681
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی